ÖZGÜR AKSUNA İLE ÇATIŞMA VE " ZOR İNSAN " YÖNETİMİ WEBINARI

İletişim Uzmanı, Gelişim ve Değişim Akademisi Kurucusu ve Radyo Programcısı, Özgür AKSUNA'nın anlatımı ve sunumuyla "Çatışma ve Zor İnsan İlişkileri Yönetimi” webinarı 25 Temmuz 2020 tarihinde saat 12:00'de Zoom-Webinar uygulaması üzerinden online olarak, 120 kişinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir.

Sayın Özgür AKSUNA anlatımında özetle aşağıdaki konulara yer vermiştir;

İş hayatımızda birlikte çalışmaya, iş yapmaya ve hatta konuşmaya tahammül bile edemediğimiz birileri mutlaka vardır. Durum her ne kadar zaman zaman çözümsüz gözükse de zor insanlarla uğraşırken önümüzde her zaman bir seçenek daha bulunur: Geçinmesi zor insanları değiştiremezsiniz ama onlarla kendilerini değiştirmelerini sağlayacak şekilde iletişim kurabilirsiniz. Zor insan yoktur, Zor davranış vardır.” Zor diye tanımladığınız insanların aslında sadece belli davranışlarının zorlayıcı olduğu ya da sizin isteklerinizin dışında istekleri olan insanlar olduğunu görürsünüz. Eğer karşınızdakilerin zor davranışlarını yönetmeyi  başarırsanız onların zor olmaktan uzaklaştıklarını görürsünüz. Çatışmayı işbirliğine, duyguyu akla, gizli gündem maddelerini açık yürekli diyaloğa dönüştüren temel iletişim becerilerini kazanabilir, insanların sızlanmasını, saldırmasını ve verdikleri sözlerden caymasını engellemek için neler yapmanız gerektiğini öğrenebilirsiniz. Eğer zaman zaman kendinizin de zor bir insan olduğunuzu düşünüyorsanız, kendi tavrınızı nasıl değiştirebileceğiniz konusunda bilgi sahibi olmanız gerekmektedir.

Takdir değil, taklit ediliyorsanız başarılısınızdır. Hata öğrenmenin il adımıdır. Eğer yaşamınızda başarı yoksa, yeteri kadar risk almamışsınızdır. İşin özü iletişim ve bunu yönetmede. Taç utangaçlığı önemli, başkasının etki alanına girmemek gerekir. Gökkuşağını seviyorsanız renk ayrımı yapmamak gerekir. Başarının sırrı iletişim ve anlaşılmaktan geçiyor. İyi bir iletişim için, reddedilmekten korkmayın, iyi bir dinleyici olun. Birbirimizi anlamazsak hiçbir yere varamayız. Karşınızdaki de düşünerek iletişim kurmamız gerekir. Kötümser olmamalıyız, güler yüzlü, mizaçlı, empatik  olmalıyız. Herkesin bir motivasyon yakıtı var.  İlgisizce ve anlamazca insanlara dönüştük. Göz teması iletişimde çok önemlidir. Gözler, düşüncelerin ve duyguların, kalbin aynasıdır. Gülmek insanın yüzündeki kışı bitiren güneştir. Kerofobik olmayalım, çok güldük başımıza bir şey gelecek anlayışında olmayalım. Hayata aynı açıdan değil, aynı acıdan bakanlar daha iyi anlaşırlar. İnsanlar ihtiyaçlarına göre hareket ederler. Baştacı sendromuna kapılmamak gerekir. İletişimde doğru mesafeyi korumak gerekir. Eleştirmeyi çok sevmemek gerekir. Herkes aynı şartlarda yaşamıyor. Önce kendini düzelt, sonra dışarıya bak. İnsanlara değer vermek, isimleriyle hitap etmek gerekiyor. Sakin olmak gerekir. Hor görmemek hoş görmek gerekir. İletişim öğrenilebilir, geliştirilebilir. İnsanlar duyduğuna değil genelde gördüğüne inanıyor. Kolay eleştirmemek lazım. Çatışmaların ana unsuru kolay eleştirmek. Anlamak için değil, cevap vermek için dinliyoruz. Ne söylediğin değil nasıl söylediğin önemlidir. Empati çatışmaları önleyici bir erdemdir. Söylemeliydim ve anlamalıydım anlayışında olmamız gerekir. Karşındakinin hissettiklerini düşünmek önemli.  İltifat ve yapıcı eleştiriyi birlikte kullanmak kırmamak için önemlidir.  İnsana göre değil insan gibi davranmak gerekir Çünkü bizim korumamız gereken, fikirlerimiz değil şahsiyetimizdir. İnsanlara ilgi ve sevgi gösterin. Dinlemesini bilin. Dinlemek anlamanın öncülüdür. İyi bir dinleyici  iyi bir iletişimcidir. İletişim zorla olmaz. Çatışmada ortak noktayı bulup, karşı tarafın yakasına geçebilmek gerekir. Çatışma kaçınılmazdır. Hırslı insanlar çatışırlar. Yetersiz bilgi alışverişi, dinlememek  çatışmaya sebebiyet verir. Ağzınızdan çıkan sözler, geri yerine dönmez. Kelimelere dikkat etmek gerekir. Ağzınızdan çıkanı kulağınızın duyması gerekir. Statü farklılıklarının çatışmayı tetiklediği belirlenmiştir. Kartları açık oynamak gerekir. Karşınızdaki kişinin hayal kırıklıkları, alınganlıkları çatışmaya sebebiyet verir. Sen dili suçlayıcıdır. Ben dili daha yapıcıdır ve rahatlayıcıdır.  Öfke gelir göz kararır, öfke gider yüz kararır. Öfke hiçbir şeyi çözemez. Bambu rüzgarla kırılmaz çünkü esnektir. Önyargılardan kurtulup, olumsuz duygularını boşaltıp, yer açmak gerekiyor. Huzurunuzu bozan kişilerden uzak durmak gerekiyor. Anlaşabileceğiniz kişilerle beraber olmak gerekiyor. Kişiden değil, davranıştan bahsedin. Kişi size zorluk çıkarıyorsa ondan uzak durun. Güzel bakıp, düşünüp, güzel ve mutlu yaşayın. İnsanları, düşünceleri zor değiştirebilirsiniz ama davranışları değiştirebilirsiniz. Sorun bizde de olabilir. Aynaya bakıp kendimizi de değerlendirmemiz gerekir. Sizde de hata olabilir. Balkon ve çerçevele teknikleri iletişimde, zorlukları aşmada önemlidir. Kişilerin istedikleri ve amaçları farklıdır. Samimiyet ve iyi niyet her şeyi çözer. Birlik, beraberlik oluşturmak çözüm sağlayıcıdır. Soğukkanlı olmak zor ilişkileri yönetmede önemlidir. Yerdeki tavuklarla vakit harcarsanız, göklerdeki kartallar gibi uçamazsınız.  Zorbalarla mücadele etmek istiyorsanız, geri durmayın ve geri basmamalısınız. Agresif insanlara karşı dik durun. Her şeyi bilenlere karşı, araştırmacı olun.  Şikayetçi olanlara karşı tartışmacı olmayın. Sinsice saldıranlara karşı, espirili davranın. Lokomotiflere karşı ısrarcı olun. Mükemmeliyetçi insanları ciddiye almayın. Beraber çalışmayı deneyin. Sinsi direnişler için onlara sorumluluk vermek gerekir. Ayaklı gazetelere karşı şeffaf olmak gerekir. Karamsarlardan koşarak kaçmak gerekir. Mızmız insanları pofpoflamak gerekir. Ciddiyetsiz insanlara sert davranmak gerekir. Eleştiricilere karşı, kanıt ve sebep sormak gerekir. Fedakarlara karşı, örneklerle yaklaşmak gerekir. Günah keçisi arayanlara karşı, ispatlı yaklaşmak gerekir. Kırılgan tiplere karşı, kısa ve hedefe yönelik davranmak gerekir. Detaycı insanlara  objektif ve açıklayıcı  davranmak gerekir. Kimsenin özeline girmeyin, herkesin kişiliği farlıdır. Kimseyi değiştiremezsiniz.  Herkesi olduğu gibi kabul etmek gerekir. Çatışmak isteyen çatışır, mutlu olmak isteyen de mutlu olur.

Eğitim Başlıkları;

 Tahammül Edemediğimiz İnsanları Tanımak

  • En İstenmeyenler Listesinin Başındaki 10 Kişi
  • İş yerlerindeki 14 Zor Kişilik ve  Onlarla Mücadele Yöntemleri
  • Zor İnsanlarla Zorlanmadan Yaşama
  • Zor Davranışlar Paradoksu
  • Anlama Merceği
  • Cehenneme Giden Yol İyi Niyet Taşlarıyla Döşelidir

Hünerli İletişim Aracılığıyla Ayakta Kalmak

  • Çatışmadan İşbirliğine Dönüşüm Süreci
  • Anlamak İçin Dinleyin, Dinleyin 1-0 Öne Geçin
  • Daha Derin Bir Anlayışa Varın
  • Anlaşılmak Amacıyla Konuşun
  • Tasarladığınız ve Beklediğiniz Şeyleri Elde Edin

En Kötü Hallerinde İnsanların En iyi Tarafını Ortaya Çıkarmak

  • Tank – Pusuda Vuran – Çokbilmiş – Bilir Geçinen – El Bombası – Peki Efendimci –  İkircikli  – Yok Bir Şeyci- Olmazcı – Sızlanmacı
  • Ya İnsanlar Size Tahammül Edemiyorsa ?
  • Kendi Tavrınızı Değiştirmenin Yolu

Anlatım ve sunum akabinde Sayın Özgür AKSUNA katılımcıların sorularını cevaplandırmıştır.

Webinar çerçevesinde Sayın AKSUNA'nın yapmış olduğu sunumu indirmek için TIKLAYINIZ