Aranacak kelimeyi girin ve "enter" tuşuna basın.

Abone Ol
E-mail
RSS HABERLERE ABONE OL
MAIL ADRESİNİZ TANIMLANMIŞTIR.
Artık bültenimizi mail adresinizden de takip edebilirsiniz.

SIKÇA SORULAN SORULAR

Türkiye-AB İlişkileri Hakkında Bilgi Verebilir misiniz

Türkiye –AB İlişkileri

http://www.ekonomi.gov.tr/avrupabirligi/index.cfm

Küresel İşletmeler Köprüsü Projesi

“Küresel İşletmeler Köprüsü Projesi” AB Türkiye Delegasyonu girişimi; TOBB ve Bakanlığımızın ortaklığı ile başlatılmış olup,  proje kapsamında uygulamanın yapılacağı pilot ülkeler olan Mısır, Tunus ve Filistin ile AB-Türkiye iş dünyası arasında üçlü işbirliği tesis edilmesi amaçlanmaktadır.

Bölgede en büyük imalat sanayisine sahip ülke ve bölge içindeki en iyi ticaret partneri konumuna yükselmiş olan ülkemizin, anılan proje kapsamında oluşturulacak iş bağlantıları ile bölgedeki payının daha da artması öngörülmektedir. Buna ek olarak, AB ile Gümrük Birliği kapsamındaki ticari ilişkilerin proje ile daha ileri aşamaya taşınarak yatırım ortaklığına dönüştürülmesi amaçlanmaktadır. Projenin kapsamında tesis edilecek AB-Türkiye işbirliğinin ayrıca, teknoloji transferine imkan vererek, Türkiye’nin orta düzey teknolojiye sahip bir ülke olmaktan yüksek düzey teknolojiye sahip ülke konumuna çıkmasına da katkı sağlaması öngörülmektedir.

Bu kapsamda, Türkiye-AB ve hedef ülkelerde tamamlayıcılık ilişkisini barındıran potansiyel sektörlerin belirlenmesi ve değer zinciri yaklaşımı ile üçlü işbirliği imkanları oluşturulması amacıyla TEPAV tarafından fizibilite çalışması yürütülmüştür. Söz konusu çalışma neticesinde, Mısır’da değer zinciri çerçevesinde üçlü işbirliği oluşturulabilecek sektörler, ulaştırma ve lojistik, gıda ve içecek, alışveriş merkezi inşaatı ve işletmeciliği, güneş enerjisi ile ısınma ve turizm olarak belirlenmiştir.

Tunus'ta üçlü işbirliğine yapılmasında fayda görülen sektörler tarımsal gıda, tekstil ve konfeksiyon, turizm olarak belirlenmiştir.

Filistin’de ise, 2010 yılından beri TOBB tarafından desteklenen Bariş için Sanayi Girişimi çerçevesinde yürütülen Jenin Sanayi Bölgesi’nin Yeniden Canlandırılması Projesi ile yatırımı elverişli bir ortam yaratarak yabancı yatırımın bölgeye çekilmesi ve Filistin'in sanayileşme sürecine destek verilmesi amaçlanmaktadır. Bu çerçevede, söz konusu projenin Küresel İşletmeler Köprüsü Projesi ile ortaklaşa yürütülerek, Filistin'e başta AB ve Türkiye'den olmak üzere diğer ülkelerden yatırım çekilmesi hedeflenmektedir.

Son gelişmeler

  1. Proje kapsamında firmaların biraraya getirilerek işbirliği gerçekleştirilmesini amaçlayan ilk eşleştirme faaliyeti Türk AB ve Mısırlı firmalar arasında lojistik ve ulaştırma sektörüne yönelik olarak 7-8 Şubat 2013 tarihlerinde Mersin'de yapılmıştır. Bu çerçevede, sözkonusu faaliyet  kapsamında 50’ye yakın Türk, AB ve Mısırlı firma arasından eşleştirme faaliyeti gerçekleştirilmiştir.
  2. Yenilenebilir enerji, gıda, inşaat ve turizm, elektro-mekanik ve bilişim, ticaret ve franchise sektörlerinde Türk ve AB’li firmaların Mısır, Tunus ve Filistin’de işbirliği tesis etmesine yönelik firma eşleştirme konferansı ise 21-22 Şubat 2013 tarihinde Antalya’da gerçekleştirilmiştir. Söz konusu konferans kapsamında AB’den 42, ülkemizden 59, AB-Türk ortaklığı 10, Mısır’dan 11 ve Tunus ve Filistin’den 1’er olmak üzere toplam 124 firma arasında ikili görüşme gerçekleştirilmiştir.

Proje kapsamında ayrıca Türk ve AB’li firmaların Mısır ve Filistin’li firmalar ile bir araya getirilmesi amacıyla 26-27 Mayıs 2013 tarihlerinde İskenderiye/Mısır’da ve Tunuslu firmalar ile bir araya getirilmesi amacıyla ise 11-12 Haziran 2013 tarihlerinde Tunus’ta eşleştirme konferansları gerçekleştirilmiştir.

Ortaklık İlişkisi ve Gümrük Birliği

Türkiye-AB İlişkilerinin Kronolojisi

 

Türkiye-AB Ortaklık İlişkisinin Kurulması, Ankara Anlaşması ve Katma Protokol

 

Gümrük Birliği'nin Kapsamı

 

Gümrük Birliği Kapsamında Gerçekleştirilen Uyum Çalışmaları

 

Türkiye –AB İlişkilerini Düzenleyen Hukuki Metinler

Ortaklık İlişkisi ve Gümrük Birliği 

Ankara Anlaşması

 

Katma Protokol

 

1/95 Sayılı Ortaklık Konseyi Kararı

 

2/97 Sayılı Ortaklık Konseyi Kararı

 

1/98 Sayılı Ortaklık Konseyi Kararı

 

1/2006 sayılı Ortaklık Konseyi Kararı

 

2/2006 Sayılı Ortaklık Konseyi Kararı (1/98 Sayılı OKK'nın I ve II Sayılı Eklerini Değiştirmiştir)

 

1/2007 Sayılı Ortaklık Konseyi Kararı (İşlenmiş tarım ürünlerindeki mevcut tavizlerin iyileştirilmesi hakkında)

 

Türkiye-AB Ortaklık Konseyi Kararları

 

Adaylık Sürecinde Önemli Belgeler

Adaylık Süreci 

Katılım Ortaklığı Belgesi (2008)

 

Katılım Ortaklığı Belgesi (2006)

 

Ulusal Program

 

AB Müktesebat Uyum Programı

 

Müzakere Çerçeve Belgesi

 

Türkiye'nin Katılımına İlişkin 2004 Genişleme Paketi

 

Katılım Öncesi Ekonomik Program

 

Türkiye İçin İlerleme Raporları ve Genişleme Strateji Belgeleri

Katılım Süreci, İlerleme Raporları ve Strateji Belgeleri

2013 Türkiye İlerleme Raporu ve Genişleme Strateji Belgesi

- 2013 İlerleme Raporu (İngilizce Metin - Türkçe Metin)

- 2013 Genişleme Strateji Belgesi (İngilizce Metin - Türkçe Metin

2012 Türkiye İlerleme Raporu ve Genişleme Strateji Belgesi

- 2012 İlerleme Raporu (İngilizce Metin - Gayriresmi Özet Tercüme)

- 2012 Genişleme Strateji Belgesi (İngilizce Metin - Gayriresmi Özet Tercüme)

2011 Türkiye İlerleme Raporu ve Genişleme Strateji Belgesi

- 2011 İlerleme Raporu (İngilizce metin - Gayriresmi Özet Tercüme)

- 2011 Genişleme Strateji Belgesi (İngilizce metin - Gayriresmi Özet Tercüme)

2010 Türkiye İlerleme Raporu ve Genişleme Strateji Belgesi - 2010 İlerleme Raporu (İngilizce metin - Gayriresmi Özet Tercüme) - 2010 Genisleme Strateji Belgesi (İngilizce metin - Gayriresmi Özet Tercüme)   2009 Türkiye İlerleme Raporu ve Genişleme Strateji Belgesi - 2009 İlerleme Raporu (İngilizce metin - Gayriresmi Özet Tercüme) - 2009 Genisleme Strateji Belgesi (İngilizce metin - Gayriresmi Özet Tercüme)

2008 Türkiye İlerleme Raporu ve Genişleme Strateji Belgesi - 2008 İlerleme Raporu (İngilizce metin - Gayriresmi Özet Tercüme ) - 2008 Genişleme Strateji Belgesi (İngilizce metin - Gayriresmi Özet Tercüme)

2007 Türkiye İlerleme Raporu ve Genişleme Strateji Belgesi - 2007 İlerleme Raporu  (İngilizce metin - Gayriresmi Özet Tercüme) - 2007 Genişleme Strateji Belgesi (İngilizce metin - Gayriresmi Özet Tercüme)

2006 Türkiye İlerleme Raporu ve Genişleme Strateji Belgesi - 2006 İlerleme Raporu  (İngilizce metin - Gayriresmi Özet Tercüme) - 2006 Genişleme Strateji Belgesi (İngilizce metin - Gayriresmi Tercüme)

2005 İlerleme Raporu - 2005 İlerleme Raporu (İngilizce metin - Gayriresmi Özet Tercüme) - 2005 Genişleme Strateji Belgesi  (İngilizce metin - Gayriresmi Özet Tercüme)

2004 Türkiye İlerleme Raporu ve Strateji Belgesi - 2004 İlerleme Raporu (İngilizce metin - Gayriresmi Özet Tercüme) - 2004 Genişleme Strateji Belgesi  (İngilizce metin - Gayriresmi Özet Tercüme)         2003 Türkiye İlerleme Raporu ve Strateji Belgesi - 2003 İlerleme Raporu (İngilizce Metin - Gayriresmi Özet Tercüme) - 2003 Genişleme Strateji Belgesi (İngilizce metin - Gayriresmi Özet Tercüme)

Önemli AB Politikaları/Stratejileri

AB Kimyasallar Politikası-Reach

 

AB Komşuluk Politikası

 

AB Yeni Pazara Giriş Stratejisi

 

AVRUPA 2020 STRATEJİSİ

 

AB Sanayi ve İşletmeler Politikası

Tarım ve İşlenmiş Tarım Ürünleri Tercihli Ticaret Rejimi 

Türkiye-AB Tercihli Tarım Ürünleri Ticareti

 

AB Tarım Ürünleri İthalatı Sistemi

 

Kota Dağıtımı

 

1/95 Sayılı Gümrük Birliği Kararı - İTÜ (1)

 

1/2007 - Tavizli İşlenmiş Tarım Ürünleri Listesi (2)

 

1/98 - Tavizli Tarım Ürünleri Rejimi (1)

 

2/2006 - Tavizli Tarım Ürünleri Listesi (2)

 

AB'ye Bitkisel ve Hayvansal Ürünler İthalatında Yapılan Kontroller ve Tedbirler

 

Telafi Edici Vergi Uygulaması

 

2008/2 TEV Genelgesi

 

PAAMK Menşe Yönetmeliği

 

PAAMK Menşe Yönetmeliği Ekleri

 

Coğrafi İşaretler

 

İthalat ve İhracatta Yapılan Kontroller ve Düzenlenen Sertifikalar

Genelleştirilmiş Tercihler Sistemi

1968 yılında toplanan II. UNCTAD Konferansı sonucunda, gelişmekte olan ülkelerin sanayi malları ihracatlarını arttırabilmek amacıyla, gelişmiş ülkelerin bu ülkelerden yaptıkları ithalatta belirli bir taviz marjı tanımalarını öngören bir sistem olan Genelleştirilmiş Tercihler Sistemi’nin (GTS) yürürlüğe konulması kararı alınmıştır. Böylece, gelişmiş ülkeler, gelişmekte olan ülkelerden ithal ettikleri sanayi malları üzerindeki vergilerini “karşılıklılık” esası dışında tek taraflı olarak sıfırlayacak veya indireceklerdir.

Bu sistemin yürürlüğe konması, 1970 yılında Ticaret ve Kalkınma Konseyi tarafından kabul edilmiş, bu tarihten sonra da gelişmiş ülkeler tarafından uygulanmaya başlanmıştır. GTS, 25 Temmuz 1971 tarihinde kabul edilen GATT’ın temel ilkelerinden özellikle “en çok kayrılan ülke” kuralından bir sapma (waiver) olarak uygulamaya konulmuştur. 28 Kasım 1979 tarihinde “enabling clause” kapsamında sınırsız olarak yenilenen, Uruguay Round sonrasında da teyit edilen bu uygulamanın, GATT’ın yerini alan Dünya Ticaret Örgütü bünyesinde de sürdürülmesi hususu benimsenmiştir. İlk olarak 1 Temmuz 1971 tarihinde Avrupa Topluluğu tarafından uygulamaya konulan ve GATT tarafından “on yıllık” bir dönem için cevaz verilen GTS, 1 Ağustos 1971 tarihinde Japonya, 1976 yılında da ABD tarafından yürürlüğe konulmuştur. 

Bugün, Avrupa Birliği (AB), ABD, Japonya, Kanada, Avustralya, Yeni Zelanda, Norveç, İsviçre, Rusya Federasyonu, Beyaz Rusya ve ülkemiz tarafından uygulanmakta olan 11 otonom GTS düzenlemesi bulunmaktadır. Bu uygulamalar, gerek tercihli rejim kapsamındaki ürünler, gerek taviz tanınan ülkeler açısından farklılıklar göstermektedir. Tokyo Round sonrasında uluslararası ticaret sisteminin bir parçası halini alan GTS, gelişme yolundaki ülkelerin dış ticaretleri açısından önemli bir rol oynamaktadır. Ülkemiz tarafından 2002 yılı başından itibaren kabul edilen GTS Rejimine işlerlik kazandırılması için UNCTAD Sekretaryasına bildirimde bulunulmuştur. Türkiye eskiden birçok ülkenin GTS Rejimi kapsamında yer almakta iken, AB ile gerçekleştirilen Gümrük Birliği, EFTA ve birçok ülke ile akdettiği Serbest Ticaret Anlaşmaları neticesinde bugün sadece ABD, Japonya, Rusya, Y.Zelanda, Beyaz Rusya, Avustralya ve Kanada GTS'inden yararlanmaktadır.

Zaman içerisinde, GTS kapsamında yer alan bazı ülkelerin yüksek gelişmişlik düzeyleri, yine bazı ülkelerin belirli sektörlerde ileri derecedeki uzmanlaşmaları, sistemden yararlanan ülkeler arasındaki rekabet şartlarını olumsuz olarak etkilemeye başlamıştır. Özellikle, En Az Gelişmiş Ülkeler (EAGÜ) olarak nitelendirilen, gelirleri ve üretim kapasiteleri son derece sınırlı olan, ihracatları genelde temel ürünler ve hammaddelere dayanan bu ülkeler için rekabet edebilme olanaklarını son derece azaltmıştır.

Diğer taraftan Uruguay Round sonrasında gelişmiş ülkelerin sanayi ürünleri taahhütlerinde yaptıkları indirimler, GTS kapsamında verilen tavizlerin getirdiği avantajları önemli ölçüde erozyona uğratmıştır. 

Bu itibarla, gelişmiş ülkeler, GTS rejimlerinin etkin kullanımının sağlanmasını ve tercihli rejimden gelişmişlik düzeyi düşük ülkelerin daha fazla yaralanabilmelerini teminen çalışmalar başlatmışlardır. Bu yönde atılan adımların en önemlisi terfi (graduation) adı verilen ve bazı ülkelerin gelişmişlik ve uzmanlaşma düzeylerine bağlı olarak sistem dışına çıkarılmasını öngören uygulamadır. 

AB’nin GTS Uygulaması

AB’nin GTS uygulamasının esas amacı, gelişmekte olan ülkelerin uluslararası ticaret sistemi ile bütünleşmesinin sağlanması ve bu ülkelerin pazara giriş koşullarının geliştirilmesi, ihracat gelirlerinin arttırılarak yaşadıkları döviz darboğazının aşılmasına yardımcı olunması, böylece bu ülkelerin ekonomik kalkınmalarının hızlandırılması şeklinde özetlenebilir. Esasen, AB’nin GTS uygulamasından yararlanabilecek ülke sayısı 150’nin üzerinde olmasına rağmen, gelişmekte olan ülkelerle Topluluk arasında akdedilen tercihli anlaşmalar nedeniyle bu sistem çerçevesinde ele alınan ülke sayısında büyük düşüşler olmuştur. Bu ülkelerin çoğunluğu, Lomé Konvansiyonu kapsamında olup, Magrep ve Maşrek ülkeleriyle imzalanan İşbirliği Anlaşmalarının GTS’den daha fazla taviz içerdiği gözlemlenmektedir.

Avrupa Birliği tarafından otonom olarak uygulanan Genelleştirilmiş Tercihler Sistemi (GTS) belirli dönemler için geçerli olmakta, bu dönemler sonunda sistem, uygulamada görülen aksaklıklar ve gelişmeleri yansıtacak şekilde yeniden düzenlenmektedir. Bu bağlamda,

2009–2011 döneminde uygulanan GTS Rejimini düzenleyen 732/2008/EC sayılı Konsey Yönetmeliği ile birlikte 2008 yılı sonunda yürürlükten kalkan 980/2005 sayılı Konsey Yönetmeliğinde büyük değişiklikler öngörülmediği, bir taraftan 2005-2015 dönemi uygulanacak GTS Rejimine ilişkin genel ilkeleri belirleyen COM(2004) 461 sayılı Komisyon Bildirimi ile uyumlu hareket edildiği, diğer taraftan da GTS kullanıcılarının istikrar, öngörülebilirlik ve şeffaflık taleplerine cevap verildiği görülmektedir.

AB tarafından 2009-2011 döneminde uygulanan olan GTS rejimi altında üç tür tercihli rejim uygulanmış olup, söz konusu uygulama 512/2011 sayılı Konsey Yönetmeliği ile birlikte 2013 yılının sonuna dek uzatılmıştır:

Standard GTS:176 gelişme yolundaki ülke ve gümrük bölgesi için uygulanmış ve 6300 tarife satırını kapsamıştır.

GTS +:Sürdürebilir kalkınma ve iyi yönetişimin sağlanmasını teşvik etmek üzere GTS Rejimi ekinde sayılan Uluslararası Konvansiyonları onaylamaları ve uygulamaları şartıyla gelişmekte olan zayıf ülkelerin desteklenmesine yönelik ilave tarife indirimleri sağlanmıştır. 2006–2008 GTS Rejimi kapsamında 14 ülke GTS+ rejiminden yararlanmıştır.

Silahlar Hariç Her Şey Düzenlemesi: 50 en az gelişmiş ülkenin vergisiz ve kotasız olarak Topluluk pazarına girmesi öngörülmüştür.

2009-2011 GTS Rejiminin genel özelliklerine bakıldığında; düzenlemenin öncekine paralel bir şekilde, rejime tabi ürünlerdeki tavizleri, hassas ve hassas olmayan olarak iki kategoride belirlediği görülmüştür. Buna göre, hassas olmayan kategorisinde yer alan ürünlerde gümrük vergileri sıfırlanmış, olup, hassas kategorisindeki ürünlerde ise 3.5 puanlık sabit bir indirim ve spesifik vergilerde %30 oranında bir indirim yapılmıştır. Ancak, 50-63. fasıllarda yer alan tekstil ve konfeksiyon ürünlerinde sektörün hassasiyetine binaen, 3.5 puanlık indirim yerine %20 oranında bir indirim yapılmıştır. Yapılan indirimler neticesinde ad valorem vergilerde %1, spesifik vergilerde ise 2 Euro'luk bir orana ulaşılması durumunda vergiler sıfırlanacaktır. Böylece, halihazırda OGT oranı %4,5 ve altında olan hassas ürünler ile, hassas olmayan ürünlerdeki vergi oranı fiilen "0" seviyesine inmiştir.

Diğer taraftan, söz konusu rejim kapsamında terfi mekanizması aynen korunmuştur. Bu çerçevede; GTS Rejiminden yararlanan ya da yararlanma imkanına sahip bir ülkenin AB pazarında göstermiş olduğu 3 yıllık gelişmeye bağlı olarak GTS ile sağlanan tercihli giriş imkanının askıya alınabilmesi veya daha önce askıya alınan tercihli giriş imkanının yeniden sağlanabilmesinin yolu açılmıştır.

Buna göre, 3 yıl arka arkaya Dünya Bankası kriterlerine göre kişi başına düşen milli geliri yüksek ülke grubuna giren yararlanıcılar sistemden çıkarılmaktadır. Diğer taraftan, GTS’den yararlanan bir ülkenin belli başlı 5 sektörde AB’ye yönelik ihracatı, aynı sektörde GTS kapsamında AB’ye yapılan toplam ihracatın yüzde 75’ini geçerse, terfi mekanizması uygulanmaktadır. Ayrıca, yararlanıcı ülkelerin, AB ile GTS uygulamasından daha tavizli bir anlaşma akdetmesi durumunda, anılan ülkeler sistemden çıkarılmaktadır.

Bununla birlikte terfi mekanizması yalnızca GTS ve GTS+ tercihli rejimleri için uygulama alanına sahip olup, en az gelişmiş ülkeler için uygulanan “Silahlar Hariç Herşey” inisiyatifi için terfi mekanizması uygulanmamaktadır.

2004-2006 ticaret verileri dikkate alınarak yapılan hesaplama sonrasında aşağıda sayılan yararlanıcı ülke ve ürün grubu kombinasyonlarında 6 ülke yeniden GTS rejimine dahil edilmiş, bir ülke için ise tercihli giriş imkanı askıya alınmıştır.

i)Yeniden GTS rejimine dahil edilen ülkeler ve ürünler:

Cezayir: Bölüm V (Mineral ürünler) 

Hindistan: Bölüm XIV (Mücevher, inci, değerli metal ve taşlar)

Endonezya: Bölüm IX ( Ağaç ve ağaç ürünleri)

Rusya: Bölüm VI ( Kimyasal ve Birleşik sanayi ürünleri) ve Bölüm XV ( Temel metaller)

Güney Afrika: Bölüm XVII (Ulaştırma ekipmanları)

Tayland: Bölüm XVII (Ulaştırma ekipmanları)

ii)GTS rejiminin askıya alındığı ülke ve ürünler:

Vietnam: Bölüm XII (Ayakkabılar, şapkalar, şemsiyeler, güneş şemsiyeleri, yapay çiçekler vs.) 

AB’ye GTS kapsamında yapılan ithalata bakıldığında ise 2006 yılında GTS kapsamında yapılan ithalatın bir önceki yıla göre % 10 oranında aratarak 51 Milyar Euro seviyesine ulaştığı görülmektedir. 2007 yılında ise GTS kapsamında yapılan ithalat % 12 oranında artarak 57 Milyar Euro düzeyine ulaşmıştır. 2007 rakamlarının GTS alt bölümlerine göre dağılımı ile AB’nin GTS uygulaması nedeniyle maruz kaldığı vergi kaybı ise şu şekildedir:

2007

GTS Kapsamında Yapılan İthalat  (milyon €)

AB’nin Vergi Kaybı (milyon €)

Standard GTS

47,848

1,542

GTS+

4,900

0,501

Silahlar Hariç Herşey

4,302

0,505

Toplam

57,050

2,548

 

AB’nin Yeni Genelleştirilmiş Tercihler Sistemi Yönetmeliği 

Öte yandan, AB’de 1 Ocak 2014’ten itibaren uygulanmaya başlanan GTS rejimini düzenlemek üzere Komisyon tarafından hazırlanan 2011/241/COM sayılı Yönetmelik taslağı Mayıs 2011’de Avrupa Parlamentosu ve Konsey’e sunulmuştur. Bahse konu Yönetmelik 13 Haziran 2012 tarihinde Parlamento tarafından 107’ye karşı 503 oyla kabul edilmiştir.  Söz konusu Yönetmelik, 4 Ekim 2012 tarihinde de Konsey tarafından onaylanmıştır. 1 Ocak 2014’ten itibaren uygulanacak ticari tavizleri içeren yeni GTS Yönetmeliği, 31 Ekim 2012 tarihli ve L 303/1 sayılı AB Resmi Gazetesi’nde yayımlanmıştır.

Yeni GTS rejimi ülke kapsamı bakımından esaslı kısıtlamalar öngörmekte, tekstil sanayi için korunma önlemlerini güçlendirmekte ve GTS ürün kapsamını, gelişmekte olan ülkelerden gelen kıymetli madenleri içine alacak şekilde genişletmektedir.

Yeni Yönetmelik aşağıda 3 grupta sıralanan ülkelerin AB GTS rejiminden çıkarılmasını öngörmekte, böylelikle hâlihazırda 176 olan GTS yararlanıcısı ülke sayısının 75’e düşmesi beklenmektedir:

Yukarıdaki kriterler ışığında, 3. grupta yer alan Meksika, G. Afrika ve Cezayir ile 2. grupta yer alan Rusya, Arjantin, Brezilya, Suudi Arabistan, Kuveyt ve Katar gibi ülkeler AB’nin yeni GTS rejimi kapsamı dışında kalacaktır. Böylelikle, GTS rejiminden esas olarak en çok ihtiyacı olan gelişmekte olan ülkelerin faydalanması hedeflenmektedir. Ülke kapsamının daralması ile AB’nin 2009 yılı rakamlarıyla 60 milyar Avro olarak gerçekleşen GTS çerçevesindeki ithalatının 2014 yılında 37,7 milyar Avro’ya inmesi beklenmektedir. Ülke kapsamının daraltılmasına ilişkin temel öngörü yukarıda özetlendiği şekilde olmakla birlikte yeni GTS Rejimi kapsamındaki nihai yararlanıcı ülke listesi taslak GTS Yönetmeliği’nin onay sürecinin tamamlanması ile birlikte ve son dört yılın verileri esas alınarak tespit edilecektir.

Ayrıca, Yönetmelik kapsamında ilave tavizler içeren GTS+ rejiminden faydalanacak ülkelere Ukrayna, Filipinler ve Pakistan eklenmiştir. Bu durumda, faydalanıcı ülkelerin ihracatının, AB’nin GTS kapsamında yaptığı toplam ithalatının %2’sini geçmemesi gerekmekte (yürürlükteki GTS’de bu oran %1’dir); ayrıca GTS+ rejiminden yararlanmak isteyen ülkelerin insan hakları ve sürdürülebilir büyüme alanlarındaki 27 uluslararası anlaşmaya taraf olmaları ve bu anlaşmaların gereklerini yerine getirmeleri gerekmektedir.

Yeni Yönetmelik, GTS+ rejimi ile sağlanan ek tavizler kapsamında GTS+ yararlanıcısı ülkelerce yapılacak ihracattaki ani artışların AB tekstil ve giyim sanayini olumsuz etkilemesini önlemek amacıyla belirli eşikler tespit etmiş ve bir GTS+ ülkesinden AB’ye yapılan ihracatın bir yıl içerisinde %13,5’ten fazla artması ya da bir GTS+ ülkesinin belirli ürünlerde AB’ye yaptığı ihracatın AB’nin o üründe yıllık toplam ithalatının %6’sını geçmesi durumunda, belirtilen ürünlerdeki tavizlerin askıya alınabilmesini öngörmüştür. Ayrıca, GTS rejiminin kapsamı, özellikle Afrika ülkeleri bakımından önem taşıyan alüminyum oksit, kurşun ve kadmiyum gibi hammaddeleri içerecek şekilde genişletilmiştir.

Yönetmelik Taslağı’nın AB Resmi Gazetesi’nde yayımlanmasının ardından uygulamaya konması süreci içerisinde, Komisyon Avrupa Parlamentosu ve Konseyi ile ortaklaşa çalışmalarını sürdürecek, söz konusu çalışmalar, tercihlerden yararlanmaya uygun olan ve faydalanan ülkelere ilişkin listelerin hazırlanması üzerine yoğunlaşacaktır.

AB-GTS’nin Türkiye Tarafından Üstlenilmesi

Gümrük Birliği’ni tesis eden 1/95 sayılı Ortaklık Konseyi Kararı’nın 16. maddesine istinaden, AB’nin Genelleştirilmiş Tercihler Sistemi (GTS)'ne uyum amacıyla, 01/01/2002 tarihinde İthalat Rejimi Kararı Eki II sayılı listede GTS ülkeleri sütunu oluşturularak indirimli gümrük vergisi oranları yayımlanmıştır. Ayrıca, GTS ekleri söz konusu Karar ekinde verilerek, AB’nin rejimi kısmen uygulamaya konulmuştur. 25/08/2004 tarihli Resmi Gazete'de yayımlanan İthalat Rejimi Kararı’na ek Karar ile ise GTS kapsamındaki ürünlere, ülkelere (Ermenistan hariç), ürünlerin hassasiyet derecesine, indirim oranlarına, hariç sektörlere ve özel teşvik düzenlemelerine sonuçları itibariyle uyum sağlanmıştır.

AB Projeleri

Devam Eden Projeler


Türkiye ve Batı Balkan Ülkelerinde Bölgesel Kalite Altyapısı Projesi

Sona Eren Projeler

 

Yaş Meyve ve Sebzeye İlişkin AB'nin (1148/2001/EC), (2200/96/EC) ve (2201/96/EC) Sayılı Komisyon Tüzüklerinin Uygulanması Projesi

 

Türkiye'de Kalite Altyapısının Desteklenmesi Projesi

 

Türkiye'de Ürün Güvenliği Sisteminin Oluşturulması İçin Kurumsal Kapasitenin Güçlendirilmesi

 

Türkiye'de Kalite Altyapısının Güçlendirilmesi Projesi

 

 

Avrupa Kömür ve Çelik Topluluğu Ürünleri Kapsamında Türkiye-AB İlişkileri 

Türkiye-AKÇT Serbest Ticaret Anlaşması Hakkında Not

 

Anlaşma Metni

 

Ürünler

 

Menşe Kuralları

 

Türk Demir-Çelik Sektörü Ulusal Yeniden Yapılandırma Planı (UYYP)

AB-DTÖ-Türkiye İlişkileri

 

DTÖ 2012 Yılı Raporu

 

DTÖ 2009 Yılı Raporu

 

DTÖ 2008 Yılı Raporu

 

DTÖ 2003 Yılı Raporu

 

Doha Bakanlar Konferansı Sonuçlarının AB Açısından Değerlendirilmesi

 

Uluslararası Ticaret Istatistikleri Raporu 2009

 

Bölgesel Ticaret Anlaşmaları ve Dünya Ticaret Örgütü

 

DTÖ'nün Bölgesel Ticaret Anlaşmaları Veri Tabanı - Regional Trade Agreements Information System (RTA-IS)

 

DTÖ'nün İnternet Sayfasından Bölgesel Ticaret Anlaşmaları Bölümü - Regional Trade Agreements

Teknik Mevzuat Uyumu

AB Teknik Mevzuatına Uyum Çalışmaları, Ekonomi Bakanlığı Ürün Güvenliği ve Denetimi Genel Müdürlüğü Tarafından Koordine Edilmektedir 

Genel Bilgi

 

Avrupa Birliği Teknik Mevzuatının Gelişimi

 

Düzenlenmemiş Alan

 

Uygunluk Değerlendirmesi Derneği (UDDER)

 

Uygunluk Değerlendirmesi Terimleri Sözlüğü

 

4703 Sayılı Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair Kanun ve Uygulama Yönetmelikleri

 

Avrupa Birliği Teknik Mevzuatına Uyumda Son Durum (Haziran 2014)

 

Yeni Yaklaşım ve Global Yaklaşım Temelli Direktiflerin Uygulanmasına Dair Rehber (2014)

 

CE İşareti

 

Onaylanmış Kuruluşlar Bilgi Sayfası

 

AB Teknik Mevzuatı İle İlgili Adresler

 

AB'de ve AB ile Türkiye arasında Malların Serbest Dolaşımının Sağlanması hakkında Bilgilendirme Semineri (20 Eylül 2012)

 

4703 Sayılı Kanunun Yeni Uygulama Yönetmelikleri Hakkında Bilgilendirme Semineri (16 Ağustos 2012 )

Euromed (Avrupa-Akdeniz) Ortaklığı 

Avrupa-Akdeniz Ticaret Bakanları Konferansları

 

Barselona Süreci Kapsamında AB-Akdeniz Ticari İlişkileri

 

Türkiye-AB Mali İlişkileri

2007-2013 Dönemi Katılım Öncesi Mali Yardım Aracı (IPA)

 

Türkiye-AB Mali İlişkleri Tarihçesi ve Katılım Öncesi Mali Yardım Mekanizması

 

Türkiye-AB Mali İlişkiler Sunumu

 

AB Mali ve Teknik Destekleri

 

AB'ye Üye Ülkelerce Sağlanan Teknik Destekler

 

Proje Hazırlanırken Faydalanılacak Belgeler

 




TÜM SORULAR

Ceyhun Atuf Kansu Cad. No: 120 Balgat / Çankaya ANKARA

+90 (312) 447 27 40 / +90 (533) 039 95 96 (Mesai saatleri dışında)

info@oaib.org.tr

+90 (312) 446 96 05